De 8 vanligste mytene om teateret

lys på teatersceneMyter og legender ser ut til å være noe som følger med mennesker overalt, uansett hva det er snakk om. Teaterlivet er selvsagt ikke et unntak, faktisk finnes det en rekke ulike myter som handler om livet på teateret og flere av disse er det fortsatt stor tro på i dag.
Vi tenkte derfor å ta en nærmere titt på de mest kjente innen den mystiske verden til teater.

Mystiske myter fra teateret

Det er nok ingen hemmelighet for noen at teateret kan være et mystisk og merkelig sted å være, spesielt de som har teateret som sin arbeidsplass. Skuespillere og teknikere på teater har i lang tid rapportert om uforklarlige hendelser, ting som ingen har kunnet forklare ved hjelp av annet enn nettopp disse mytene. Dette er ingen nye myter, for i tusener av år har disse legendene og mytene vært en del av teaterlivet og er det fortsatt i dag. Dette er myter som tar det lenger enn det å ikke gå under en stige eller ikke åpne opp en paraply innendørs, dette er myter som er spesielt for de som er i denne bransjen.

1. Speil på scenen

Dette er riktignok overtro som også finnes utenfor teateret, men ikke helt på den samme måten. Vi er vant til å høre om at det er uhell å knuse et speil og om dette skjer vil det være 7 år med ulykke som venter. Myten innen teater betyr speil ulykke av flere grunner. I tillegg til at mange tror på det at et speil gjenspeiler sjelen og om et speil på scenen knuses vil det ikke bare bety ulykke for deg som har knust det, det vil også bety ulykke for resten av teateret. På grunn av praktiske årsaker unngås det også ofte å sette speil på scenen, blant annet kan det ende opp med å reflektere lys mot publikum eller steder det ikke var ment å reflektere.

2. Tre betyr ulykke

Tallet tre ser ut til å dukke opp i mange ulike sammenheng, men alltid på en negativ måte. Den eneste tilfellet vi kan tenke på hvor tallet betyr lykke vil være i sammenheng med spill, sånn som lotto eller som de gode, gamle enarmede bandittene. For dukket det opp en joker på alle tre hjul var det jackpot! Så om du har lyst til å prøve lykken med tallet tre kan du se etter slots og spilleautomater på nettet hvor vår favoritt er Griseflaks.com. Der vil du finne alle de norske favorittene og enda litt til. I teateret vil derimot tre tente lys bringe med seg alt annet enn hell. Det sies at personen som er nærmest det korteste lyset vil være den neste som gifter seg eller den neste til å dø. Før elektriske lys var vanlig å finne i teater var scenen lyst opp ved hjelp av stearinslys. Logisk nok sørget levende lys, travle mennesker på scenen og nymalte kulisser for at det var stor risiko for å brenne ned hele teateret.

3. Plystring ikke tillatt

Opphavet til denne myten kommer fra tiden før walkie-talkies eksisterte. Plystring vil ikke bli godt motatt i et teater da dette blir sett på noe som medfører ulykke, uansett om plystringen skjedde på eller av scenen er det trodd at noen vil få sparken og det vil ikke nødvendigvis være den som plystret. Det hele kommer av at i tiden før walkie-talkies eller lignende kommunikasjonsmetoder eksisterte var kommunikasjonsformen til teknikerne på teateret nettopp plystring som kom fra sjefen. Om noen skulle tilfeldigvis ha laget den samme plystrelyden som var avtalt for en spesifikk hendelse, kunne det resultere i at teknikere gjorde noe før det skulle ha skjedd. Dette kunne selvfølgelig ende opp med skape store misforståelser og til slutt sørge for at noen mistet jobben sin, enten det var sjefen, teknikeren eller noen andre som fikk skylden.

4. En fridag for spøkelsene

Her vil historiene variere fra teater til teater, men det er ett spøkelse som ser ut til å gå igjen flere steder. Navnet er Thespis og dette spøkelset har blitt kjent for å skape spesielt mye trøbbel. For å unngå at Thespis eller andre spøkelser tar turen til teateret er det viktig å sørge for at det alltid er en dag i uken hvor teateret er fullstendig tomt. Ofte vil dette være en mandag kveld, passende nok sørger dette for at skuespillerne får en fridag etter en helg med opptredener.

5. Ingen lykke i “lykke til”

I de fleste tilfeller vil det å ønske noen “lykke til” før et show, bli sett på som uhell. En skal nemlig aldri ønske noen som skal på en scene lykke til, i stedet brukes uttrykket “break a leg” og det er mange ulike teorier om hvordan dette fenomenet oppstod. En teori er at det kommer fra når skuespillere bukker når sceneteppet går ned, da plasseres ett bein bak det andre og bøyes, noe som gjør at det rette beinet “knekkes”. En lignende teori tilsier at det hele kommer fra England under elisabethansk tid hvor skuespillere fikk penger kastet opp på scenen og dermed var nødt til å bøye seg for å plukke opp pengene og “knakk” da den rette linjen til beinet.

6. Blått var rikdommens farge

Tidlig i teater-historien var det utrolig vanskelig å skape en blå fargetoner og dermed var det en drøy på nettopp blå plagg. Det viste seg at selskap som kanskje ikke gjorde det så bra og som var redde for å gå konkurs begynte å bruke blå plagg i sine teaterstykker for å lure publikum til å tro at de hadde stor suksess. I stedet endte disse selskapene opp med å gå konkurs på grunn av de stive prisene på kostymene som ble brukt. De som virkelig hadde pengene på plass brukte sølv som virkelig beviste at selskapet hadde oppnådd suksess og kunne dermed vise frem til publikum at de hadde pengene til ekte sølv. I dag er det derfor fortsatt mange som tror at det å bruke fargen blått på scenen vil bringe med seg uhell, med mindre det samtidig brukes sølv.

7. Et lys for et gjenferd

Som regel vil lys i et teater være plassert i midten av scenen vendt nedover og lyser derfor opp scenen selv når den ikke er i bruk. Dette gjøres fordi det sies at det alltid skal være et lys på, selv i et tomt teater, noe som gjøres for å skremme vekk gjenferd. Denne myten har derimot også praktiske fordeler og er nok derfor mange fortsatt benytter seg av denne tradisjonen. Området bak scenen på et teater vil ofte være fylt med kulisser, kostymer og ulike gjenstander noe som gjør det enkelt for noen å skade seg dersom det hadde vært fullstendig mørkelagt. Så det å ha et lys på til enhver tid sørger for å holde de levende hele og samtidig holde nye gjenferd unna.

8. Et ord å unngå: Macbeth

Er det en myte som må nevnes, så er det denne. Ordet Macbeth skal nemlig aldri, under noen omstendigheter sies i et teater. Om noen skal snakke om selve teaterstykket «Macbeth» blir det i stedet brukt «The Scottish Play» eller «The Bard’s Play». Noe som er litt uvanlig og skiller denne myten fra andre teater-myter er det at det faktisk finnes et slags renselsesrituale som kan utføres om noen skulle si ordet ved en feil.

Da skal synderen forlate teateret, spytte, banne og snurre rundt tre ganger før det gjenstår å be på sine knær om å få slippe inn igjen. Det finnes derimot andre muligheter hvor spillere kan sitere et annet stykke av Shakespear, børste støvet av seg, løpe rundt i teateret mot klokken eller gjenta et navn tre ganger samtidig som en tar seg selv på venstre skulder.

Hvor denne myten kommer fra er det flere ulike teorier på, hvor en mulighet er troen på hekser og magi. Shakespear selv sies å ha fått ordene fra en gruppe med hekser som etter å ha sett teaterstykket ikke var særlig imponerte over hvordan de ble fremstilt. En annen teori er at personen som hadde ansvar over kulissene på scenen under stjal en gryta fra heksene og nok en gang var ikke heksene særlig imponert. Den beste og vår egen favoritt er derimot det at det skal ha vært Shakespear selv som la en forbannelse over stykket slik at ingen andre enn han selv skulle klare å regissere stykket på riktig måte.

Comments are closed.